-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3837 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

A : آيا يك بسيجي نمي تواند با پوشش كامل مانتو و شلوار و مقنعه باشد؟

B : وظيفه يك بسيجي از نظر فقه چيست؟



A : ابتدا لازم مي دانيم پيرامون سئوالات شما توضيحاتي ارايه نماييم، سپس به بيان حكم شرعي بر اساس نظر مراجع بپردازيم.

در خصوص پوشش (بطور كلي چه زن و چه مرد) دو جنبه مد نظر بايد باشد كه يكي جنبة حليت و حرمت شرعي (وجوب و حرمت حكم فقهي) و ديگر عرف رايج در هر جامعه است. اصل پوشش براي زن و مرد در حد واجب در شرايط گوناگون اجتماعي و جوامع مختلف تفاوتي نمي كند. يعني ستر عورت براي مرد و پوشيدن بدن بجز وجه و كفين براي زن در همه جوامع واجب است، ولي چگونگي پوشش، نوع لباس، رنگ و ... آن در شرايط گوناگون مجامع مختلف متفاوت و متناسب با عرف جامعه است.

در بخش اول يعني وجوب حد پوشش براي زنان، حضرت امام خميني( مي فرمايند : واجب است تمام بدن زن بجز قرص صورت و دستها تا مچ از نامحرم پوشيده شود. 1

ايشان در ادامه در پاسخ استفتايي كه درباره لباس آزاد و شلوار و روسري شده است مي فرمايند : لباس مذكور اگر مقدار واجب را بپوشاند مانع ندارد ولي پوشيدن چادر بهتر است. واز لباسهايي كه توجه نامحرم را جلب مي كند بايد اجتناب شود 2

حضرت آيت ا...العظمي خامنه اي نيز چادر را برترين نوع حجاب و نشانه ملي ايران معرفي فرموده اند. 3

بنابراين ملاحظه مي فرماييد كه حد پوشش شرعي و واجب براي زن، پوشش تمام بدن بجز وجه و كفين است، ولي كيفيت پوشش بسته به شرايطي است كه در آن زندگي مي كنيم كه حضرت امام خميني( به دو شرط اشاره مي فرمايند : يكي از آن شرايط جلب توجه نامحرم است. بنابراين هر نوع لباسي كه جلب توجه نامحرمان را بنمايند اگر چه پوشش كاملي باشد و تمامي بدن را پوشانده باشد حكم حرمت دارد.

بنابراين در مسأله پوشش و نوع لباس علاوه بر جنبه شرعي و حكم فقهي آن عرف نيز دخالت تام دارد و از ديدگاه فقه شيعه در بخش پوشش نگاه و توجه مردم و عكس العمل آنها به نوع پوشش حايز اهميت است و نمي توان برداشت آنها را ناديده گرفت. امام صادق( مي فرمايد : اگر لباس اميرالمؤمنين( در اين زمان(زمان خود حضرت) پوشيده شود مردم خواهند گفت اين لباس منافقانه است.4

پس نمي توان به طرز برداشت مردم و عموم جامعه بي اعتنا بود و پنداشت كه ما بايد كار خودمان را انجام دهيم و اعتنايي به عكس العمل جامعه نداشته باشيم. مردم هر چه مي خواهند بگويند اين حساسيت و توجه به تلقي عرف و جامعه در بعضي از بخش هاي ديگر جامعه بايد مورد اهتمام و توجه جدي باشد.

نكته ديگري كه در باب پوشش و كيفيت لباس بايد مورد توجه قرار گيرداين است كه توجه به زمان و الگوي روز اهميت دارد. امام صادق( لباس و پوشش اميرالمؤمنين ( را متناسب با شرايط اجتماعي عصر خودشان دانسته، و لي در عصر خودشان آن را مناسب ندانسته است. بنابراين كيفيت پوشش شكل ثابت و حالت هميشگي ندارد، بلكه با تغيير زمانه تغيير مييابد.

خواهر گرامي! در انتهاي پاسخ سؤال اول شما يادآور مي شويم كه اگر چه پوشش اشاره شده در سئوال شما مطابق با شرع است ولي در جامعه اسلامي ما، بخصوص در ميان خواهران بسيجي بصورت عرف و عادت در نيامده است و تلقي جامعه ما (علي الخصوص جامعه بسيجي) از پوشش مذكور، تلقي يك پوشش كامل و جامع نيست و همانطور كه رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا...خامنه اي فرموده اند : جامعه متدينان و بسيجيان چادر را پوشش كامل و حجاب برتر مي دانند.

B : در پاسخ به سؤال دوم شما بايد عرض كنيم كه يك بسيجي به لحاظ شرعي و فقهي دو نوع وظيفه بر عهده دارد، وظيفه اوليه او همانند تمام متدينان اجراي احكام و دستورات شرعي و ديني است كه در رساله هاي عمليه ذكر شده است. اما وظيفه دوم و ثانوي يك بسيجي كه در قرآن و رساله هاي عمليه بعضي از مراجع عظام در مبحث امربمعروف و نهي از منكر و دفاع آمده است آمادگي همه جانبه سياسي، اقتصادي، فرهنگي، نظامي، فكري و اعتقادي و ...براي دفاع از كيان اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است كه اميد است در اين امرخطير بيش از پيش همه بسيجيان موفق و منصور باشند.





مسايل جديد ازديدگاه علماء و مراجع،تنظيم سيدحسن محمودي

3. سايت اينترنتي پرسش و پاسخ نهاد مقام معظم رهبري

4. مرآة العقول،ج22،ص318 ،حديث 9،و وسايل شيعه،ج3،ص347،باب7،حديث3

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.